Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, May 21, 2009

Kifarah Dosa

gambar yang tak ada kena mengena dengan tajuk...
tapi baby ni cute kan...

telah dua kali dia berkunjung ke klinik. kali ini ke klinik swasta pula. doktor perempuan yang cantik manis dengan tahi lalat di tepi bibir itu mnghadiahkan sekuntum tersenyum lawa kepadanya. dia benar-benar mengalah dengan sitausi ini. daya penglihatannya jauh merosot. dia tidak dapat melihat dengan jelas menggunakan hanya sebelah mata saja. dia tidak juga dapat mengagak jarak dengan tepat. mujur dia tidak tersasar ketika memotong kepingan ayam menjadi ketulan kecil-kecil untuk melengkapkan bahan tomyamnya tengahari tadi.


dia agak malu kepada tetamu-tetamunya yang datang berkunjung. cepat-cepat dia mengenakan rayban hitam besar itu untuk melindungi matanya. memang tidak selesa memakainya kerana rayban murah itu senget sebelah. seolah-olah telinganya tidak seimbang kedudukannya sebelah senget ke bawah dan sebelah lagi ke atas. tapi dia terpaksa mengenepikan perasaan itu.


dia benar-benar berdoa agar keadaan matanya kembali pulih seperti biasa. juga agar mata anak bujangnya turut bertambah baik dan sembuh seperti sediakala. pasti ada hikmah di sebalik semua ini. kifarah dosa barangkali. semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya yang disengajakan mahupun yang diluar kesedarannya sekian lama. dia hanya manusia biasa yang selalu melakukan salah dan silap. kekilafan berlaku sebarang waktu. ini semua pengajaran dan didikan dari Tuhan. agar dia tidak melupakanNya, kembali semula kepadaNya. juga agar dia benar-benar mensyukuri nikmat sihat yang dikurniakanNya selama ini. pasti ada rahsianya keadaan ini terjadi tepat pada masa dia telah bersedia menyerahkan nurseri kesayangannya kepada staf baru itu. Tuhan memang Maha Baik. Dalam pada hendak menguji hambaNya, disiapkan dulu keadaan yang sesuai dengan kemampuan hambaNya itu.




---> Jangan berputus asa dan kecewa dengan keadaan yang menimpa. jika kita rasa kita dalam kesusahan yang besar, ketahuilah ada lagi orang lain yang menghadapi keadaan yang lebih sukar. juga percayalah, Tuhan tidak akan menguji kita lebih dari kemampuan kita menghadapi ujian itu. dan juga apabila tiba ketikanya, ujian itu pasti akan berakhir. Hanya Tuhan yang Maha Kekal selamanya. jangan lupa mengucapkan syukur ke hadratNya sentiasa. Alhamdulillah.................

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing