Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, May 8, 2009

Ketawa


Aku dah tak boleh ketawa kuat sekarang. Sekadar senyum dan ketawa sikit-sikit saja. Mencecah setengah abad, sedikit demi sedikit nikmat hidup ditarik Tuhan. Bermakna perjalanan semakin singkat. Insaflah, Intan!!! Aku menyedari hal ini semasa dalam perjalanan ke Senai menziarahi abang aku di sana 3 tahun lepas. Kami konvoi dua kereta iaitu aku, suami dan uwan Libah satu kereta manakala mak, abah dan mak Ramlah lagi satu kereta. Anak-anakku 3 orang dengan mak, hanya baby je dengan aku. Kami bergerak dengan kelajuan sederhana saja sambil berbual-bual. Uwan memang rajin berbual sehingga pelbagai kisah dikongsi bersama di sepanjang perjalanan. Satu ketika uwan bukak cerita lucu menyebabkan aku tertawa kuat sehingga mengeluarkan airmata. Tiba-tiba aku merasa kekejangan di bahagian perut dan belakang. ''Aduh, sakitnya!!'' airmata yang keluar dah bertukar menjadi airmata kesakitan. AKhirnya suamiku memberhentikan kereta di stesen minyak yang terdekat kami jumpa dan mengurut belakang aku sehingga aku rasakan sedikit kelegaan. Keadaan ini berulang lagi semasa aku belajar di UM kursus Pendidikan Awal Kanak-Kanak tahun 2007. Aksi-aksi lucu spontan pelajar mahupun pensyarah yang sengaja bercerita lucu untuk menghilangkan mengantuk membuatkan aku menangis dalam ketawa. Tak dapat menahan tawa akhirnya aku mengeliat sendiri menahan kekejangan. Terpaksalah member sebelah tolong urut-urutkan belakang aku. Moral : banyakkan senyuman sebagai sedekah dan kurangkan tawa yang melalaikan..ikutlah sunnah nabi kita dalam segala segi. Insya Allah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing