Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, May 13, 2009

Nak ke mana, kamu?


Saya termalu sendiri bila dengan beraninya saya menyatakan betapa satu ketika dulu saya dibandingkan dengan penulis tersohor HH. Usia remaja memang banyak yang dangkal dalam pemikiran. Termasuklah yang memberi komentar, lebih kpada membodek barangkali. Kalau yang ditulis tu rasa cinta bersulam rindu, yang membaca pun suka bukan main....macam-macam la. Siapa pernah melalui zaman serupa, tau la kan... Saya tak bermaksud nak berbangga bila menyatakan sedemikian, hanyalah sekadar nak berkongsi 'rahsia'. Itu mmang rahsia, tau! Tapi masih banyak lagi yang rahsia...


Ok, hari ni seperti selalu memang berlaku beberapa perkara yang diluar jangkaan. Putera harapan saya menangis bila hendak dihantar balik ke madrasah. Menangis di depan saya. Kenapa? Dia tak mahu kembali ke sana. Renungan abahnya dari jauh sambil bercekak pinggang hanya membuatkan dia lebih tak keruan. Lucu sekali apabila sepanjang perjalanan dia balik tu, dia dan abahnya bersms dengan saya sebagai orang tengah. Walhal mereka berada dalam satu kereta! Saya maklum sangat sebabnya. Abahnya tak nak melayan kerenah si anak, manakala si anak pula takut nak berlisan dengan abahnya. Ha, tu la jadinya..


Suami saya suka menggunakan cara memerintah dalam didikan kepada anak-anak. Saya kata, stail tutup buka suis. Sekali petik dah off, petik lagi dah on. Macam petik suis lampu. Masa Ain kecik-kecik, dia suka menangis. Mak sedara Sgamatnya kata, ''merabak, ye la, cucu Mat Arbak..sebab tu kuat merabak..'' katanya bukan kata saya. So bila Ain mula menangis memang kuat suaranya. Lalu suami saya akan bagi command ''diam! berhenti menangis!'' (cam tu la lebih kurang), suruh anak berhenti menangis serta-merta. Huh, saya tak suka langsung.


Belum ada keputusan. Kalau ikutkan kehendak dia, minggu ni minggu terakhir dia di madrasah. Saya kata nak siasat dulu. Adakah sebab dah ada internet kat rumah, atau dia rasa susah nak menghafaz atau ada rahsia lain?...


Apa yang pasti, menempuh jalan yang bagi saya tak semua mahu dan sanggup menempuhnya, adalah jalan yang luarbiasa cabarannnya secara fizikal dan mental, lahir dan batin, jasmani dan rohani. Mungkin saya dan suami sebagai parents pun ada kesilapan di mana-mana yang secara tak disedari menyumbang kepada merudumnya semangat juang si anak...


Tuhan, tunjuki kami jalan yang lurus, yakni jalan yang Engkau redhai untuk dunia dan akhirat kami. Amin.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing