Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, May 28, 2009

HALA TUJU


Mungkin benar kata Kak Ju. Keluarga ni ada bakat menulis. Contohnya dia sendiri. Dan aku tak menyangka Kak Ja pun sering menghantar puisi-puisinya ke media. Oh ya baru aku teringat, masa remaja dulu pun karya aku pernah keluar kat majalah. Salah satunya sajak spontan yang aku nukilkan selepas berpisah dengan best friend aku, Munaliza namanya. Maka sajak tu pun bertajuk 'MUNALIZA'. Keluar kat majalah Gila-Gila sebab masa tu majalah tu yang sering aku baca. Seronok gila bila baca sajak sendiri kat situ. Tapi sayangnya aku tak cuba menyimpan, kalau tak boleh gak tengok2 macamana rupanya sajak tu.


Kian lama kian aku maklum hala tuju hidup ni dan harap2 tak salah lagi. Ye lah, dah sekian lama aku 'mengembara' dalam pelbagai situasi hidup dan pekerjaan, rasanya semakin sampai ke pelabuhan yang tepat. Sehingga semalam pun ada juga kekawan yang bersimpati pada aku dan nak offer kerja kat aku, bila aku nyatakan sekarang aku hanya surirumah je. Mak kat kampung pulak tak jemu lagi mengajak aku stay kat Seremban dan dia nak aku kerja ngan Kak Lia. Mak memang tak pernah putus asa carikan aku kerja (sampai kekadang aku segan).


Walhal mereka tak tau betapa sukanya aku duduk kat rumah. Bayangkan, macam terkurung je dalam rumah tapi sebenarnya aku rasa inilah kebebasan sebenarnya. Cuma, yang benar dan pastinya, tak merasa la pegang duit sendiri...sikit2 pun nak kena mintak. Tu lah!!


Hala tuju terkini ni, baru je menerjah ke minda aku kira-kira sebulan yang lepas.


Setahun lepas, aku merancang jadual kehidupan sebagai wanita berkerjaya. Aku dah pun merasainya. Aku tersiksa sebenarnya. Terpaksa patuh pada rutin yang aku kurang suka dan aku rasa lemas. Okey, bukan tak pernah pun. Pernah!! Masa lepas belajar dulu pun pernah kerja. Sampaikan gaji aku kena tahan sebab nak berhenti kerja.


Mungkin tak ada kesesuaian jiwa. Jiwa aku bukan jiwa bekerja dengan orang. Jiwa bekerja sorang-sorang. Aku memang lemas dengan rutin. Kecuali rutin mengadap komputer. Aku sanggup berjam-jam lamanya. Lagilah dah ada blog ni. Malu tak malu, aku tetap nak menulis.


Pelan-pelan, aku mula dapatkan idea nak mereka cerpen. Nak buat novel, tak mampu lagi rasanya. Aku mulalah meminjam novel dari library dengan rasa gerun. Semua novel tebal-tebal. Aku gerun nak meminjam khuatir tak terbaca. Aku juga cukup kagum dengan wanita-wanita seusia bahkan ada yang lebih berusia dari aku yang selalu bertembung di kaunter sedang memulangkan setimbun novel tebal dan meminjam setimbun lagi novel tebal. Wow!!! Ada yang surirumah ada yang berkerjaya. Aku...?


Pengesahan Kak Ju memang memberangsangkan aku. TQ Kak Ju!! Cerpen tu dah separuh jalan. Sedang merangka ke akhir. Dan ada cite lain , maybe love story. Tapi sebelum tu nak baca satu dua novel percintaan, biar dapat aura sikit. Cari buku sifu kat library tak ada pulak. Tak tau nak pinjam mana satu sampai terpaksa dapatkan bantuan librarian.


Ya Allah Ya Rahman, ampunkan dosa-dosa kami yang sering berdosa ini, panjangkan usia kami dalam keberkatanMu dan mudahkan segala urusan kami selalu. Aminnnnnnnnn.


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing