Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, May 8, 2009

Agar-agar sawi

aku baru berumur 17 tahun, kata orang puteh, 'sweet seventeen'. Usia begini, pemikiran belum matang sangat, apatah lagi aku memang dimanjakan mak abah. Bab masak-memasak tersangatlah kurangnya, demikian juga hal kemas-mengemas rumah. Masak magge dan kemas bilik je boleh la. Sehinggalah pada suatu hari, mak menyuruh aku masak sup sawi campur sohon. "Oo, sonang jo" getus hatiku. Aku pun mula memotong bawang dan menumbuknya dengan ikan bilis. Kemudian aku teringat sohon dan mula mencari di merata-rata dapur tapi tak jumpa. Mula la aku terjerit-jerit memanggil mak menanyakan sohon. Mak bukan nak datang tunjuk tapi hanya suaranya saja yang sampai menyuruh aku mencari di celah-celah barang dapur. Setelah puas mencari, akhirnya jumpa jugak. Mudah je tempatnya, kat tepi peti ais. Aku rendam sekejap sohon dan mula memanaskan minyak untuk menumis bahan yang ditumbuk tadi. "Uhmm..sodapnyo bau eh..'' Baunya sungguh harum, kemudian aku letak secawan air dan biarkan mendidih. Masukkan batang sawi dulu, diikuti daun sawi dan akhir sekali masukkan sohon dan garam secukup rasa. Setelah siap, aku pindahkan sup sawi dari dalam periuk ke dalam mangkuk lantas aku masukkan ke bawah tudung saji di atas meja dapur. Cepat2 aku beredar ke dalam bilik khuatir kena suruh macam2 lagi. Tiba-tiba, dalam 20 minit kemudian, kedengaran suara mak dan abah riuh di dapur. Nama aku dipanggil 'mengadap'. "Ah, amenda lagi la..''. ''Meh sini Intan..lauk apo ekau masak ni..apo bondo eh ni..''tanya mak marah-marah. Kah kah kah, nak tau amenda? Mata aku melihat lauk sup sawi terletak cantik di atas pinggan mengikut bentuk mangkuk yang aku gunakan tadi..laa..rupa-rupanya sup dah jadi agar-agar!!! Sohon yang aku sangkakan tu sebenarnya agar-agar yang mak beli untuk dibuat kuih lengkong. Aku tak jadi nak merajuk tapi ketawa sekuat-kuatnya hingga keluar airmata. Abah pun tergelak besar jadinya. Hanya mak je yang marah-marah tapi rasa-rasanya menahan tawa jugak dalam hati. Moral - carilah bakal suami yang pandai memasak dan belajar dengan dia ye...macam saya.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing